lördag 12 september 2009


Premiärdagen på älgjakten 2009 började riktigt lovande då vi såg 3 älgkor med tvillingkalvar, varav en av "familjerna" var den som stöttes fram av vår jaktgranne när vi skulle ut till våra pass. Jag såg dem inte överhuvudtaget men min morbror grämde sig över den chansen resten av tiden. Som ni kanske förstod så kunde vi inte skjuta dem eftersom de blev rädda och drog iväd medan vi var tvungen att ta oss till passet.
Morgonen var kall och jag kände att det nu mer inte var sommar längre. Iklädd underställ, tjocksockar, fleecetröja, jacka, jaktbyxor, stövlar och mössa trodde jag att man skulle klara sig, men ack vad jag bedrog mig. Jag överlevde ju naturligtvis men nu ligger jag och huttrar i soffan.
Eftersom all älg verkade ha blivit skrämd så bestämde våra jaktkamrater att vi skulle ta uppehåll redan 8.30, vilket vi gjorde. Vi ska ut nu kl 16.30 igen för att sitta till solen går ner, d.v.s runt 19.15.

Såå, rapporten för dagen lyder alltså som följande:
- Ingen skjuten älg
- Kallt så att överläppen knappt kunde röra på sig
- Ingen björn i sikte, vilket gör att jag vågar mig ut igen
- Tag alltid med dig korvmackor istället för att vara utan
- Jag glömde kameran så tur att mobilen fanns tillgänglig

Nu ligger jag i soffan och huttrar som sagt, och väntar på att Marie ska ringa någon gång eftersom hon förmodligen är på väg hit!
Det känns för övrigt kul att Tina, Maria och gänget kommit hem igen. Jag har faktiskt (faktiskt :P) saknat dem!
Ha en trevlig Lördagskväll!

1 kommentar:

Maria sa...

Hej!
fin blogg men vilken hemsk färg gör nästan ont i ögonen hihi.
jag är nog lite trög har inte fattat att du har en blogg men nu ska det läsas varje dag bara så att du vet.
Hoppas älgarna kommer tillbaka,jag har stoppat älg i frysen i dag känns bra