måndag 7 september 2009


Idag ställde jag väckarklockan på 8.00 för att hinna ta det lugnt och göra en massa innan jag drar mot skolan som börjar 10.15. Jag satt och avnjöt min morgongröt då jag läste tidningen (NV). Jag läste om den s.k. Skelleftemodellen. Den används för folk som kör rattfull. Jag måste bara ge min åsikt på det. Skitbra! Allt är väl jättebra så länge personen vill ta emot hjälp, men vad händer när det är en med redan tidigare grova alkoholproblem? Jo de kommer till Beroendeenheten, och där får de minsann friskskrivas redan efter någon dag. Jag förstår inte riktigt hur de tänker. Okej det kanske inte gäller alla som får hjälp, men någonstans måste man väl förstå att de inte kan ha blivit friska så snabbt efter långvarigt missbruk? Jag tycker DET är tragiskt, men själva Skelleftemodellen verkar ju fungera rätt bra ändå. Det enda som verkar saknas är en plan för de anhöriga, vad de skall få hjälp med osv.? Det känns som att folk väldigt ofta glömmer den delen.

Nåja, jag fick även ett mail igår som jag faktiskt var tvungen att skratta lite åt. Det löd så här:
"Hej
Fn. finns det inte några behov av fler vikarier inom de verksamheter du söker till. Vi behåller dina ansökninghandlingar 6 månader. Om det under den tiden blir aktuellt att ta in fler personer hör vi av oss.Efter 6 månader resas ansökningformuläret
MVHSkol- och kulturkontorets personalpool"

Här har jag alltså ringt och kollat vad jag ska göra, jag har skrivit i VÄRLDENS längsta och jobbigaste ansökan och så säger de att den RENSAS efter 6 månader! Hur kul är det? NÅJA, nu ska jag ju gå skola så det var väl tur på sitt sätt, men jag tycker det är ett lite lustigt sätt att skaffa vikarier på, via webben, utan riktigt koll på vem någon är.

Nu ska jag göra klart det sista innan jag beger mig mot skolan. Idag börjar vi med någon gemensam info om veckan och sedan är det Matte B som gäller. Vi får väl se hur det går med det!

Efter skolan kör jag snabbt som bara den ner till Övik och så kommer jag tillbaka i natt.
Ha en underbar Måndag!

Inga kommentarer: