tisdag 3 augusti 2010

Fisketuren igår blev något utöver det vanliga... Vi var ovanför Gurkoträsk och rodde drag. Jag fick världens minsta gädda (vi vägde den inte men jämför den med en lång liten mört så kanske ni kan tänka er hur den såg ut...). Tina fick upp två gäddor. Först en på 3,9 kg som vi tyvärr fick plåga ihjäl lite eftersom att vi varken hade med oss en tång eller en fångstkrok. Vi hade tänkt släppa tillbaka den men den var för skadad så vi tog ihjäl den och slängde tillbaka den så gör den då någon nytta för någon annan gädda istället :) Nästa gädda hon fick på kroken såg liten ut. Vi gissade på 2 kg men attans också. Den vägde 4,2 kg. På något sätt så hade linan snurrats runt hans käft flera varv och wobblern satt hårt i munnen. Tina, som är bäst på att ta lös krokarna, började pilla med den själv som vanligt. Tyvärr så slutade det olyckligt då gäddan slet sig och Tina fick in hela kroken rakt i sitt vänstra pekfinger. Jag ringde just till Gurra och hann bara skrika "HON SITTER FAST" och så la jag på och visste inte vad jag skulle göra. Tina hade i ren reflex knipit fast gäddan mellan låren (Den levde) och försökte slita ut kroken men hullingen hade gått rätt långt in så det gick ju inte. Jag försökte få loss gäddan genom att klippa i gäddan (djurplågeri men va tusan skulle jag göra?!). Till slut fick jag loss gäddan och tog tag i den med mina bara händer (!) och slängde tillbaka den i sjön. Den överlevde då och var pigg. Jag tog loss wobblern från tafsen och så sprang vi till ett par stuggrannar. Karln där tog först avbitartången och knipsade av kroken från wobblern och sedan sa han "Vi måste trycka den igenom så att vi får ut hullingen rätt väg". Då höll jag på att svimma och gick därifrån. Som tur var så var Tina i så pass chock (Jag var också chockad må ni tro) att hon nog inte förstoood vilken smärta det var. Karln tryckte i alla fall kroken rakt genom fingret och drog ut den. Vi gick sedan in i deras stuga och Tina tryckte ut nå klumpar från såren och rengjorde med handdesinfektion och så bjöds vi på ett glas coca cola innan vi begav oss hemåt. Stackars Tina, men hon var sååå duktig!!! Jag matade henne med Pringles på väg hem och hennes stackars finger började värka mer och mer.
När vi kom hem till Burträsk så handlade vi lite och Tina skjutsade hem mig. Jag gjorde i ordning inför surströmmingen som stod på dagens matschema. Efter ett tag så kom Tina och Pär hit och vi åt. det var riktigt gott. Det var nog ett år sedan sist tror jag, som jag åt surströmming alltså. Efter middagen drog Pär iväg för att jaga och jag och Tina spelade lite Guitar Hero innan jag for till Kaj och Marco (Kaj fyllde år) där några klasskamrater från Edelvik befann sig :) Det var riktigt trevligt och jag drog väl hem där runt 00.30-tiden.
Jag sov till kl 12 idag och sedan har jag varit och hjälpt mammas Hans med att tömma det sista ur mormors gamla lägenhet. Nu är det bara förrådet kvar som inte har tömts!
Jag kom hem lagom till middagstid och gjorde då Ravioli (på konserv) vilket smakade helt okej! Nästa gång kanske jag kryddar det lite extra men va tusan! Det var enkelt att göra och det smakade bra :)
Nu ska jag dra på fotbollsträning!
Ha en trevlig kväll allesammans! :)

2 kommentarer:

ANNA sa...

HUVVA SÅ HEMSKT! TUR ATT INTE JAG VA ME!!!!

Tina sa...

Tur att du inte va med Anna, du hade nog inte pallat det :P
Men jag lever o fingret ser jätte bra ut nu :) Nästa fisketur ska vi ha med oss KROK o TÅNG :)