tisdag 13 april 2010


Brööööd! 
 
Jag ger mig själv helt klart godkänd efter mitt första brödbak i livet! 
Det smakade nästan på pricken exakt som jag hade i tankarna!!

Receptet:
1 blå jäst
6 dl ljummet vatten
1,5 kg mjöl (4 sädeslag)
ca. 2 tsk socker
ca. 2 msk salt
färsk basilika
soltorkade tomater i olja (originalsmak typ)
fetaost (ex. änglamarks)
gröna oliver

Smula ner jästen i en stor bunke. Tillsätt ljummet vatten och lös upp jästen. Häll i mjöl (lite i taget - inte som jag gjorde, typ allt på en gång, vilket resulterade i att jag behövde mycket mer än 6 dl vatten, men det gick ju bra ändå). Innan allt mjöl är tillsatt så häll i socker och salt. Knåda ihop till en deg och låt jäsa ca 30-40 min. Kavla ut, lägg i basilikan, de soltorkade tomaterna, de gröna oliverna och fetaosten som allt är hackat tillsammans. Vik över en kant och lägg på ännu lite av det hackade. Rulla ihop helt och sätt ihop kanterna. Jäs 30-40 min till. In i ugnen. 200 grader ca 30 min.
Servera med smör ;)

Ett superrecept för nybörjare som jag! :)
Nu ska jag sova!
God natt! :)

Inga kommentarer: