torsdag 16 september 2010

En fråga




Så här i valtider... Vad är det som gör att de som tänker rösta rödgrönt blir så arga och frustrerade på folk som tänker rösta blått? Jag har fortfarande inte bestämt mig vad jag ska rösta på men tycker att folk blir helt upphetsade över att jag inte har bestämt mig än. Enligt dem är det lätt. Enligt mig är det svårt. Det finns en massa saker som jag tycker rent ut sagt är skit, i båda blocken. Det finns även grejer som jag tycker är jättebra, i båda blocken. Låt oss säga att det (för mig) bättre skulle väga tyngre för det blå blocket. Ska jag då bli illa omtyckt av folk i min omgivning för att jag tycker på ett visst sätt? Jag tycker verkligen inte illa om folk vare sig de röstar rött eller blått. Alla ska lägga sin egna röst. Jag tycker om alla ändå. Fortfarande har jag som sagt inte bestämt mig helt, men jag tycker det är intressant att man nästan blir "påhoppad" då man slänger ur sig att man inte har bestämt sig än och vill ha råd. Det är som att folk tycker att man är en dålig person om man röstar blått. Jag tror dock ingen har tyckt att jag har varit en dålig person innan jag kläckte ur mig att jag inte har bestämt mig. Så varför blev jag det nu? Eller snarare varför ska det måsta kännas som att folk tycker att jag blev det nu? Och varför har jag inte blivit lika "påhoppad" av de som röstat blått? Jag kan säga som så att jag tycker att t.ex. Skellefteå verkligen behöver något annat än rött. Jag vill ha Centerpartiet. Det kan jag säga nu direkt. Men när det gäller riksdag och landsting så är det svårare. Just för att det är viktiga saker som jag ogillar med det blå fast det ändå finns många andra saker som jag tycker om med de blå... Det väger, fram och tillbaka... Jag har funderat i flera år (ca. 6 år faktiskt) över vad jag ska rösta på men jag har fortfarande inte bestämt mig. Förra gången röstade jag på Socialdemokraterna men blev inte helt förstörd över att de blå vann. Nu känns det som ett viktigare val då man kan bli hatad om man röstar "fel", men det blir nog först i helgen då jag går och röstar som jag faktiskt bestämmer mig. Och vare sig jag röstar rödgrönt eller blått så är jag fortfarande samma person. Jag tycker fortfarande att man ska värna om varandra :) Och dessutom. Nu låter det som att jag redan har bestämt mig...men ni kan ju faktiskt bli förvånade också ;)
Ha en fantastisk dag allesammans!

2 kommentarer:

mäls sa...

http://www.youtube.com/watch?v=YDThMGSfOq4&feature=player_embedded

Checka in den där. Kanske därför folk blir arga när man säger att man ska rösta blått?
Inte för att jag bryr mej om vad folk röstar på, men ja. :P

A sa...

Men va konstigt. Kom inte min kommentar fram? Jag kommer iaf tycka om dig vad du än röstar! :) Puss